18 programistów, 4 projektantów UX/UI oraz 3 prowadzących – w takim składzie rozpoczęły się szkolenia kolejnego App Campa. Tego weekendu ich wszystkich łączyła jedna myśl przewodnia – tworzenie aplikacji na platformę iOS.

W ubiegłą sobotę, 24 listopada, wystartowała kolejna edycja App Campa – unikalnego wydarzenia w skali kraju. Pełni zapału studenci, pod okiem pracowników firmy Kainos, uczą się tworzyć aplikacje na urządzenia mobile oparte o nowoczesny system operacyjny iOS. Po zakończonych szkoleniach przedstawią swoje pomysły na aplikacje związane z medycyną, na zasadach przypominających znany program telewizyjny „Dragons’ Den – jak zostać milionerem”.

Autorzy najbardziej perspektywicznych pomysłów zostaną wyposażeni w zestaw sprzętu firmy Apple: MacBooki Air oraz iPody Touch, które umożliwią im realizację aplikacji. Po jej pomyślnym umieszczeniu w sklepie Apple App Store, sprzęt zostanie im przekazany na własność.

W porównaniu do poprzedniej edycji, wprowadziliśmy do App Campa jeden całkowicie nowy element. Szkoleni są także projektanci UX/UI, którzy będą brali udział w tworzeniu aplikacji finalistów, tj. zadbają o ich oprawę graficzną oraz użyteczność interfejsów.

Pierwszy dzień szkoleń można właśnie określić mianem UX Day. Jarek Suchocki prowadził zajęcia zorientowane na tworzenie użytecznych interfejsów aplikacji mobilnych. Wszyscy Appcamperzy,  zarówno programiści, jak i projektanci brali udział w prowadzonych przez niego wykładach i ćwiczeniach grupowych. Cenne wskazówki Jarka pomogą uczestnikom szkoleń opublikować aplikacje pomimo restrykcyjnych wymogów Apple’a. Umożliwią też zyskać sympatię i popularność wśród użytkowników końcowych.

Drugiego dnia (niedziela) wraz z Arturem Rybakiem, głównym prowadzącym App Campa, miałem przyjemność wprowadzić uczestników w radosny świat języka Objective-C oraz programowania na platformie iOS, którym będziemy się posługiwać aż do końca świata App Campa. Uczestnicy mogli zapoznać się z MacBookami, przy których pracowali w grupach (na ogół) dwuosobowych. Szkoleni przez nas studenci, poznali środowisko XCode i podstawowe elementy budowy aplikacji mobilnych oraz opanowali sposoby pracy z najczęściej wykorzystywanymi kontrolkami interfejsu  użytkownika.

Ten pierwszy weekend wszyscy będą wspominać bardzo pracowicie. Jednak z pewnością poniesione trudności (poświęcenie jedynych weekendów w tygodniu :) ) zaprocentują, po czym wszyscy poczują większą swobodę w posługiwaniu się platformą Apple iOS.

Jako uczestnik ubiegłorocznej edycji App Campa, mam teraz możliwość skonfrontowania tamtych doświadczeń z tegorocznymi, teraz z perspektywy prowadzącego. Do tej pory dokonałem jednego spostrzeżenia – okazuje się, że prowadzący także odczuwają zmęczenie związane z intensywnymi weekendami :). Całe szczęście, że nie zmieniła się najważniejsza rzecz w App Campie – świetna atmosfera!